Gode råd til en naturlig og bedre søvn




Sådan får du en bedre søvn

Det er meget vigtigt, at du prioriterer din søvn. En god nattesøvn er nemlig med til at få resten af dit liv til at fungere optimalt. Hvis du ikke har sovet ordentligt, kan det være svært for dig at præstere på jobbet, være noget for din familie og have overskud til dine interesser. Hvis du sover dårligt helt generelt, kan det ligefrem være sundhedsskadeligt for dig. Kroppen har brug for at slappe af og sove godt. Det er derfor vigtigt, at du giver den ro, og at du giver dit sind ro til at koble af, så du er veludhvilet næste dag.

Hvis du har problemer med at sove, kommer vi her med nogle gode råd til, hvordan du kan få en bedre nattesøvn. Det er både råd til, hvordan du nemmere kan falde i søvn, hvis du har problemer med at sove en nat, og råd til, hvordan du generelt kan få nemmere ved at falde i søvn, hvis det har været et problem for dig længe.

Tag et varmt bad

Vi kender alle det, at vi ligger og vender og drejer os, fordi vi ikke kan falde i søvn. Det kan være, at du er stresset, har for meget at tænke på eller lignende. I det tilfælde kan det være en god ide, at du står op og tager et varmt bad. Det kan være med til at gøre, at du slapper mere af i kroppen. Så kan du nemmere falde i søvn, når du kommer i seng bagefter.

Hvis du generelt har svært ved at falde i søvn, kan du gøre det til en fast aftenrutine, at du tager et varmt bad, inden du går i seng. Det er med til at gøre, at du er langt mere afslappet.

Sørg for at have faste sengetider

Vores kroppe er nogle værre vanedyr. Det er næsten lige meget, hvad det er, så elsker kroppen, at den ved, hvad der er i vente. Hvis du gerne vil have en bedre søvn, er det derfor en god ide, at du sørger for at have nogle faste sengetider. Det er med til at gøre, at kroppen ved, hvornår du skal i seng. På den måde kan du vænne den til at blive træt på et bestemt tidspunkt.

Når du skal fastlægge din sengetid, skal du selvfølgelig se på, hvornår du skal op. En voksen bør som regel have mellem seks og otte timers søvn. Nogle kan klare sig med mindre, andre har brug for mere, men det er en hovedregel.

Undgå PC’er, smartphones og tablets inden sengetid

Hvis du ofte har svært ved at sove, kan det skyldes, at du bruger din computer, din mobil eller din tablet inden sengetid. Der er mange, der godt kan lide at stresse af ved, at ligge i sengen med deres mobil eller tablet. Hvis du har svært ved at sove, er det dog en rigtig dårlig ide for dig. Lyset fra din gadget kan nemlig være med til, at snyde din hjerne, så den ikke bliver træt og du danner derfor ikke det søvnhormon, som hedder melatonin. Det kan være med til at gøre, at du har svært ved at falde i søvn.

Sørg derfor for at have i hvert fald en time inden sengetid, hvor du ikke ser på en skærm. Det er med til at gøre, at du falder bedre til ro.

Læs mere om hvordan det blå lys kan forringe din søvnkvalitet.

Sluk for al elektronik, inden du går i seng

Hvis du gerne vil have en bedre nattesøvn, er det også en god ide, at du slukker for al elektronik, inden du skal i seng. Der er mange, der bliver generede af, at de kan se pæren på røgalarmen eller lyset fra computer eller en mobiltelefon. Det er også med til at give dig en dårligere søvn. Sørg derfor for, at du ikke kan se det. Det er med til at gøre, at du nemmere kan falde i søvn.

Sov et køligt sted

Et godt råd, som du ofte vil høre i forhold til at få en god søvn, er, at du skal sove et køligt sted. Hvis du har det for varmt, når du skal sove, vil du ofte også have svært ved at falde i søvn. Det er derfor en god ide, at du sørger for, at der ikke er skruet for højt op for radiatoren om vinteren. Det er også en god ide, at du lufter ud i rummet, lige inden du skal i seng. Det er også med til at give rummet en behagelig temperatur at være i.

Drop kaffen inden sengetid

Hvis du har problemer med at sove, kan det også skyldes, at du har drukket kaffe kort tid inden, du skulle sove. Koffeinen i kaffen kan være det, der holder dig vågen om natten. Drop derfor aftenkaffen i en periode og se, om det kan være med til at give dig en bedre nattesøvn.

Drik beroligende te

Der findes flere forskellige former for te, der kan være med til at gøre, at du nemmere kan falde i søvn. Det er te, der indeholder urter, der virker søvndyssende. Hvis du har svært ved at falde i søvn, kan det derfor være en god ide, at du står op og tager en kop. Hvis du har droppet kaffen inden sengetid, kan det også være en god ide at skifte til en kop beroligende te i stedet.

Undgå foruroligende film og serier

Har du let ved at blive påvirket af film og serier, kan det også være med til at gøre, at du ikke kan sove om natten. Det er derfor en god ide, at du undgår de film og serier, som du ved, vil holde dig vågen. Det er meget forskelligt, hvad det er. For nogle er det gyserfilm, for andre er film, hvor der er et barn, der dør. Lige meget hvad så undgå de film, der sætter foruroligende tanker i gang hos dig.

Sørg for at have ordentlige gardiner

Hvis du bor et sted, hvor der er gadelys, er det en god ide, at du har nogle ordentlige gardiner, så lyset ikke kommer ind. Der er det vigtigere, at det er nogle gardiner, der holder lyset ude, så du kan sove godt, end at det er nogle gardiner, der ser pæne ud.

Læs mere om naturlige sovemidler her