Naturlige Sovemidler




Få en bedre søvn med disse naturlige sovemidler

Det er ofte en frustrerende oplevelse ikke at kunne sove. Du ligger og vender og drejer dig time efter time. Du tænker på, hvor meget hårdere den næste dag bliver, fordi du ikke kan falde i søvn. Det kan være med til, at gøre det endnu sværere for dig at falde til ro.

Hvis du har problemer med at sove, enten bare en enkelt nat eller helt generelt, kan det være en god ide for dig, at du bruger naturlige sovemidler til, at berolige dig selv. Der er nemlig mange planter, der har en sløvende eller søvndyssende effekt, og det kan være med til at sikre, at du bedre kan falde i søvn. 

I denne artikel kan du finde en gennemgang af nogle af de mest almindelige naturlige sovemidler. De fleste fås som te eller piller, og de er derfor nemme og hurtige at indtage. Fordelen ved naturlige sovemidler er, at de ikke virker sløvende på dig dagen efter i modsætning til kemiske sovemidler. Det er derfor med til at give dig en meget bedre chance for at vågne frisk og veludhvilet næste dag. 

Du kan se et bredt udvalg af naturmedicin produkter her.

Naturlige Sovemidler: Baldrian

Baldrian

Baldrian vokser vildt i Danmark og har været brugt i mange hundrede år. Baldrian er bl.a. brugt til, at hjælpe folk med at sove eller til at berolige dem, inden de skulle have en operation. Baldrian er godkendt af Lægemiddelstyrelsen som naturmedicin og er dermed helt sikkert at tage. Det kan være med til, at dæmpe uro og virker som et let sovemiddel. Derudover er det ikke vanedannende, og du vil ikke kunne mærke næste dag, at du har taget det.

Du kan tage baldrian i pilleform eller i en te. Det er ofte kombineret med andre urter som humle, lavendel og citronmelisse, så du får en stærkere effekt. 

Naturlige Sovemidler: Humle

Humle

Humle er selvfølgelig mest kendt for, at være brugt i øl. Folk, der plukker humle til at brygge øl af, fortæller, at de ofte bliver meget trætte, mens de plukker. Det skyldes humlens søvndyssende effekt. Det er derfor ikke helt forkert, at du kan hjælpe søvnen på vej med en godnatøl. Der er dog også mange andre måder, som du kan indtage humle på. Det kan være som piller eller som te. Humlen bliver ofte blandet med baldrian, da de to planter har nogle gode synergier.

Naturlige Sovemidler: Kamille

Kamille

Vi har nok alle drukket en kop kamillete, når vi har været syge. Det er dog helt rigtigt, at kamilleteen har nogle gode egenskaber både i forhold til sygdom og i forhold til, at få os til at slappe af. Man laver teen af kamilleblomsterne, der indeholder kemikalier, der beroliger en, dæmper bakteriedannelse og virker afslappende på kramper. Hvis du har svært ved, at sove på grund af menstruationssmerter, kan det altså også hjælpe at tage en kop kamillete.

Naturlige Sovemidler: Lavendel

Lavendel

Lavendel er også en plante, der kan være med til at virke beroligende. Derudover har den effekt, at den er med til at dæmpe angst. Hvis du skal ud at flyve næste dag og er lidt nervøs for det og derfor har svært ved at sove, er det lavendel, som du skal vende dig mod.

Du kan indtage lavendel som te, men du kan også have tørrede lavendelblomster liggende i dit soveværelse. Det er med til at gøre, at hele soveværelset kommer til, at dufte behageligt af sød blomsterduft, og at du får en bedre nattesøvn hver nat.

Naturlige Sovemidler: Citronmelisse

Citronmelisse

Du kan selv dyrke citronmelisse i haven og kan så bruge den til, at lave te af eller komme den i maden. Du kan selvfølgelig også lave te med den. Citronmelissen giver en afslappende effekt, der kan gøre det nemt for dig at falde til ro. Hvis du har et barn, der har svært ved at sove, kan den også være en stor hjælp, da den er helt ufarlig at bruge på børn.

Hvis dit barn ikke er så meget til te, kan du købe det tyske udtræk af citronmelisse, der hedder Melissengeist. Det kan bruges både indvendig og udvendig. Du kan derfor dryppe det i noget vand, som barnet skal drikke, eller smøre lidt på barnets håndled, som det kan ligge og lugte til.

Naturlige Sovemidler: Passionsfrugt blomst

Passionsfrugtblomst

Passionsfrugtblomsten stammer fra Peru og kom til Europa i det 17. århundrede. Der fandt man hurtigt ud af, at det er en plante, der kan være med til at mindske uro og gøre det nemmere at falde i søvn. Den har derfor lige siden været brugt til netop det formål.

Blomsten virker på den måde, at den mindsker din hjerneaktivitet. Hvis du ofte har svært ved at sove, fordi tankerne myldrer rundt i hovedet på dig, er det altså denne plante, som du skal holde dig til. Du kan indtage blomsten i en te eller i en pille, hvor den ofte er blandet med nogle af de ovennævnte naturlige sovemidler som baldrian, humle, lavendel og citronmelisse.

Naturlige Sovemidler: Grøn Te

Grøn te

Hvis du har problemer med at falde i søvn, kan det først og fremmest være en god ide, at du prøver at skifte din kaffe eller din koffeinholdige te ud med en grøn te. Den indeholder nemlig ikke koffein og vil derfor ikke påvirke dine muligheder for, at falde i søvn på den måde. Faktisk vil teen netop være med til, at forbedre dem. Grøn te indeholder flere forskellige vitaminer og mineraler, som magnesium og B-vitamin, fordi de er med til, at understøtte et normalt søvnmønster.

Naturlige Sovemidler: Pebermynte

Pebermynte

Pebermynte i sig selv kan være med til, at virke sløvende. Derudover har den dog også en række gode egenskaber, der kan være med til at gøre det nemmere for dig at falde i søvn. Den friske og aromatiske te kan for eksempel være med til, at lindre besvær med maven og tarmene. Hvis det er det, der holder dig vågen, er det derfor oplagt, at du drikker en kop pebermyntete. Pebermynten er også med til, at virke nedkølende på din krop. Hvis du lider af svedeture for eksempel på grund af overgangsalder, er det også en  god te at drikke.

Få gode råd til en bedre søvn her


1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (18 bedømmelser, gennemsnit: 4,00 ud af 5)
Loading...