Døjer du med søvnproblemer?

Årsager til søvnproblemer

Mange danskere døjer med søvnproblemer.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Søndagsavisen fra 2014, viser det, at 73 procent af de adspurgte har svært ved, at falde i søvn en gang om måneden, hvor 45 procent har svært ved at falde i søvn minimum en gang om ugen.

Udover at søvnproblemer kan være irriterende og frustrerende, kan det også være farligt for vores helbred. Det der ofte forhindrer os i, at få en god nats søvn er typisk stress og bekymringer.

26 testpersoner i en britisk søvnundersøgelse blev udsat for en uge med rigeligt søvn, helt op til ti timer og en uge, med kun seks timers søvn i døgnet. Der blev foretaget blodprøver efter hver uge, hvor prøverne viste, at kroppen reagerer kraftigt på manglende søvn.

I værste tilfælde ved manglende søvn lede til nedbrydende sygdomme.

Udover at stress og bekymringer kan påvirke vores søvn, er elektrisk lys også en synder i forhold til, at falde i søvn om aftenen og få en god nats søvn.

Flere amerikanske forskere advarer nu om, at brugen af elektrisk lys fra TV, PC, Tablet eller Smartphone forstyrrer søvnen for flere og flere mennesker.

Det er især de nye lysformer som lysdioder (LED) og spare-pærer, der er med til at forstyrre nattesøvnen. Ved at sidde med ens PC, Laptop, Tablet eller Smartphone inden man går i seng, vil man ikke danne søvnhormonet melatonin, pga. det såkaldte blå lys som diverse apparater udsender, der gør at det snyder hjernen til at tro, at det er dagslys.

Få råd til en bedre søvn